Sobota, 9 listopada 2024
Zaburzenia związane z grami, czasami nazywane "uzależnieniem od gier wideo", to wzorzec zachowań związanych z grą - włączając w to gry online lub offline - który jest trudny do opanowania i który nadal pozostaje bez zmian pomimo poważnych negatywnych konsekwencji w innych obszarach życia gracza.
Eksperci debatują nad tym, czy poważnie problematyczna gra naprawdę stanowi "uzależnienie" w tym samym sensie, co uzależnienie od narkotyków i alkoholu. Jednak nieuporządkowane zachowania związane z hazardem zostały ostatnio oficjalnie uznane za stan zdrowia psychicznego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), która w 11. edycji swojej Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-11) uwzględniła "zaburzenia związane z grami hazardowymi". Zgodnie z tym przewodnikiem, zaburzenia związane z grami hazardowymi charakteryzują się "upośledzeniem kontroli" nad grami, co prowadzi do tego, że mają one pierwszeństwo przed innymi interesami i działaniami. Zachowania związane z grami utrzymują się nawet wtedy, gdy powodują "znaczne upośledzenie" w takich dziedzinach, jak relacje osobiste, szkoła czy praca.
O ile zaburzenia związane z grami nie są oficjalnie uwzględnione w ICD-11. Podręcznik diagnostyczny i statystyczny dotyczący zaburzeń psychicznychSzeroko stosowany w diagnostyce behawioralnej w Stanach Zjednoczonych, najnowsza wersja instrukcji obsługi - DSM-5 - odwołuje się do internetowych zaburzeń w grach jako warunek dalszych badań.
Wśród niepewnych kryteriów takiego zaburzenia są objawy odstawienia, takie jak rozdrażnienie lub smutek po zakończeniu gry przez Internet; tolerancja lub rosnąca potrzeba gry; oszustwo co do ilości gier; oraz nieudane próby kontrolowania swojej gry.
Gry online i offline mogą przynosić korzyści społeczne i rekreacyjne, a większość ludzi, którzy w nie grają, nie będzie wykazywać klinicznie problematycznego użycia. Ten rodzaj zachowań hazardowych, który dotyczy ekspertów w dziedzinie zdrowia psychicznego, wiąże się z długotrwałym lub powtarzającym się nawykiem, który odbywa się kosztem funkcjonowania danej osoby poza grą i który może uszkodzić bliskie relacje lub przeszkadzać w realizacji celów edukacyjnych lub zawodowych.
Pasjonujące zaangażowanie w gry lub nawet przedłużona walka o intensywną grę nie oznacza zaburzenia lub uzależnienia, jeśli nie zakłóca ona życia danej osoby. ICD-11 zaleca, aby trudne do opanowania gry, które wypierają inne aspekty życia, były widoczne przez rok lub dłużej, aby można było postawić diagnozę.
Ponieważ zaburzenia związane z grami są definiowane i mierzone na różne sposoby, szacunki ich występowania są bardzo zróżnicowane. Przedstawiciele WHO, którzy ustalili zaburzenie gry jako diagnozę, podkreślili, że ci, którzy mogą być sklasyfikowani jako posiadający je, stanowią niewielki odsetek graczy ogółem. Według DSM-5, nieuporządkowane gry internetowe wydają się występować najczęściej wśród nastolatków płci męskiej, a także w krajach azjatyckich.